8 redenen om vaker mosselen te eten

Dat vis supergezond is, weten we. Maar wist je dat mosselen veel meer vitamine A bevatten dan een stukje zalm? En wat betreft het ijzergehalte haalt zelfs rundvlees het niet bij deze schelpdiertjes. 8 redenen om vaker mosselen te eten.

Hoera, het is weer mosseltijd! In Nederland zeggen we altijd dat je mosselen kunt eten ‘als de r in de maand zit’, maar in feite loopt het mosselseizoen van juli tot en met half april. We kunnen dus beter stellen dat we mosselen kunnen eten als de ‘r’ in het seizoen zit (zomer, herfst en winter).

Behalve lekker zijn mosselen ook nog eens gezond. Op veel punten scoren ze zelfs aanzienlijk beter dan vis en vlees! Zo bevatten ze veel meer van een aantal belangrijke vitaminen en mineralen waar Nederlanders een serieus tekort aan riskeren. Hieronder een overzicht.

1. Bomvol jodium

Alles wat uit de zoute zee komt, is van nature rijk aan jodium. Maar mosselen bevatten veel méér van dit belangrijke mineraal dan veel vissoorten. Vooral mensen die weinig brood eten en weinig zuivel drinken, riskeren een jodiumtekort. Maar met een kilo gekookte mosselen (je rekent een kilo per persoon) kom je ruimschoots aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.

2. Meer ijzer dan rundvlees

En wist je dat je met honderd gram mosselen meer ijzer binnenkrijgt dan met een stukje rundvlees? Iedereen heeft ijzer nodig, maar vooral voor vrouwen in de vruchtbare periode, kinderen, vegetariërs en veganisten moeten extra in de gaten houden dat ze voldoende van dit mineraal binnenkrijgen. Met een portie gekookte mosselen hoef je je daar geen zorgen over te maken.

3. Meer magnesium dan vlees en vis

Ook wat betreft het magnesiumgehalte steken mosselen ver uit boven vlees en vis. Magnesium is belangrijk voor de opbouw van botten, omdat het behalve de opname van vitamine D3 en K ook de opname van calcium in de botten stimuleert. Vooral als je gestrest bent, is het goed om extra magnesium binnen te krijgen, omdat het de spieren (en ook je hartspier) ontspant.

4. Net zo veel foliumzuur als (veel) groentes

Foliumzuur is een vitamine waar veel Nederlanders een tekort aan riskeren. Foliumzuur komt vooral voor in groentes en fruit, maar ook mosselen bevatten relatief veel van deze belangrijke vitamine! Zelfs nadat ze zijn gekookt, want veel foliumzuur breekt af tijdens het koken. Foliumzuur is essentieel voor een goed functionerend zenuwstelsel en immuunsysteem. Verder speelt het een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen en bij de foetusgroei.

5. Meer vitamine A dan vette vis

Last van een droge en schilferige huid en dof haar? Probeer dan eens wat vaker mosselen te eten, want mogelijk heb je meer vitamine A nodig. Van vette vis is bekend dat er veel vitamine A in zit, maar deze hoeveelheid is een lachertje als je een vergelijking maakt met de hoeveelheid in mosselen! Vitamine A zorgt voor een goede weerstand. Als je te weinig binnenkrijgt, zal dus ook je weerstand verminderen. Daarnaast is vitamine A belangrijk voor goede ogen en gezond tandvlees.

6. De meeste vitamine B12

Beetje moe? Misschien heb je meer vitamine B nodig, zoals vitamine B12. Ongeveer vijf tot tien procent van de Nederlanders heeft een tekort aan deze vitamine die een belangrijke rol speelt in de energievoorziening en weerstand. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, zoals melk, vlees, vis en eieren. Van alle dierlijke producten bevatten mosselen de meeste vitamine B12.

7. Meer calcium dan vlees

Calcium nodig? Dan kun je beter mosselen eten dan vlees. Ook vette vissoorten, zoals zalm en haring, kunnen wat dat betreft niet tippen aan de schelpdiertjes. Calcium is voor heel veel processen in je lichaam belangrijk. Zo zorgt het voor sterke botten, een goed functionerend spier- en zenuwstelsel en het speelt zelfs een rol in je hormoonstofwisseling.

8. Rijk aan selenium

Mosselen bevatten veel meer selenium dan vlees en vlees. Selenium heeft dezelfde werking als een antioxidant en gaat de vorming van schadelijke stoffen in het lichaam tegen. Ook is het belangrijk voor een goede weerstand en gezond haar.

Het allerlekkerste mosselrecept

Mosselen kun je op allerlei manieren bereiden, maar de traditionele, gekookte mosselen blijven onze favoriet: makkelijk, snel en om je vingers bij af te likken.

Reserveer uw tafel 043-3212038